هدف ما بالا بردن سطح علمی ایرانیان است

تشخيص عوامل موثر كار

ارگونومی

رعایت اصول ارگونومی در محل کار

در این ویدئو نحوه ی عملکرد و ضرورت اجرای ارگونومی در کارگاه نمایش داده می شود .
ارگونومی باعث بهبود شرایط کار می‌شود. واقعیت این است که تعریف ارگونومی که در برخی واژه‌نامه‌ها «علم تلفیق کار و شرایط کار با ویژگی‌ها و نیازهای انسانی» معنی شده است.

لینک دانلود فیلم از سایت آپارات


ارگونومی در حین کار

در این ویدئو لزوم رعایت ارگونومی در ادارات نمایش داده می شود.

لینک دانلود فیلم از سایت آپارات


ارگونومی در کارگاه‏ های مکانیکی

حمل بار سنگین

در واحد مکانیکی جهت تعمیر، بخشی یا تمام قطعات موتور به خارج از ماشین و محیط کارگاه انتقال داده می‏شود که این قطعات بسیار سنگین بوده و دستگیره مناسبی جهت حمل دستی ندارند و به دلیل روغن کاری و وجود مواد شیمیایی بر روی بدنه قطعات و ایجاد سطح لغزنده حمل و جابجایی این قطعات با دشواری انجام می‏شود. بمنظور پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی باید توجه داشت که بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین با استفاده از انواع جرثقیل (ثابت و متحرک) انجام گردد.

البته لازم به ذکر است استفاده از جرثقیل نیازمند رعایت اصول ایمنی هنگام کار با آنها خواهد بود تا جرثقیل به صورت ناگهانی باز نشده و حادثه ساز نباشد.

جهت اجرای طرح ارگونومی در کارگاه‏ های مکانیکی به صورت مناسب وجود چاله سرویس و جرثقیل هر دو در کارگاه الزامی است.

شرایط چاله سرویس مناسب

1- ارتفاع چاله سرویس باید متناسب با قد کارگر بوده تا نیازی به استفاده از وسایل اضافی مثل جعبه و بشکه و … جهت تنظیم ارتفاع حد دسترسی به موتور ماشین نباشد.

2- دیوار و کف چاله سریس باید قابل شستشو بوده تا از تجمع روغن های اضافی در دیوارها و کف جلوگیری شود.

3- پله‏ های باید پوشش مناسب داشته باشند تا از لیز خوردن کارگر هنگام حرکت جلوگیری شود.

کارگاه ‏های مکانیکی

در کارگاه‏ های مکانیکی به دلیل ماهیت کار کارگران مجبور هستند که به صورت خوابیده و حالت بدنی نامناسب و ناراحت کننده به مدت طولانی در قسمت زیر خودرو تعمیرات لازم را انجام دهند همانطور که در عکس مشاهده می‏شود تکرار روزانه این حالت زمینه ساز ایجاد مشکلات اسکلتی – عضلانی است. جهت رفع این وضعیت فیزیکی نامناسب و پیشگیری از این مشکلات ضرورت دارد شرایطی ایجاد شود که فضای کار کافی و به کارگیری مناسب اندام ها خصوصاً اندام های فوقانی وجود داشته باشد لذا احداث چاله سرویس می‏تواند در هنگام تعمیرات قطعات خودرو وضعیت قابل قبول‏تری جهت بکارگیری اندام های فوقانی فراهم نماید.

نتایج

با اجرای صحیح و ارائه آموزش های لازم در خصوص ارگونومی می‏توان از بلند کردن بارهای سنگین به صورت دستی و کار در وضعیت های فیزیکی نامناسب کارگران جلوگیری کرده و با بهبود وضعیت های کاری نامناسب در کاهش بروز اختلالات اسکلتی – عضلانی در طولانی مدت نقش موثری را ایفا کرد.

منبع مطلب نوشتاری  :
www.safetymessage.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.