سیستم انژکتوری خودرهای سواری

آشنایی اجمالی با پدیده های موتور

سیکل احتراق در موتورهای بنزینی جرقه ای chaharzaman   در موتورهای چهار زمانه بنزینی پدیده های موتور در چهار زمان یا به عبارت دیگر در چهار کورس صورت می گیرد که عبارتند از :

۱- مکش : در این مرحله پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت نقطه مرگ پایین حرکت می کند و در اپتدای حرکت پیستون سوپاپ هوا باز می شود و عمل مکش تا زمانی که پیستون به نقطه مرگ پایین می رسد ادامه دارد وقتی پیستون به نقطه مرگ پایین رسید سوپاپ هوا بسته می شود در کل زمان مکش سوپاپ دود بسته است

۲- تراکم : این مرحله پس از مرحله مکش  می باشد ،  وقتی پیستون در مرحله قبل به نقطه مرگ پایین رسید سوپاپ هوا بسته می شود و هردو سوپاپ تا پایان این مرحله بسته هستند و با حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر متراکم شده و این عمل تا نقطه مرگ بالا که شمع جرقه می زند ادامه دارد

۳- احتراق : در این مرحله که پس از مرحله تراکم می باشد وقتی پیستون در نقطه مرگ بالا قرار دارد و هردو سوپاپ باز هستند شمع جرقه می زند مخلوط هوا و بنزین در زمانی در حدود ۰٫۰۰۳ ثانیه محترق می شوند (( که  ازآنجا که این زمان بسیار کوتاه است به آن انفجار نیز می گویند )) و به شدت پیستون را به سمت پایین می رانند و این مرحله تا رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین ادامه دارد

۴- تخلیه : وقتی در مرحله قبل سوخت محترق شد و پیستون به نقطه مرگ پایین رسید درون سیلندر ، دودهای حاصل از احتراق باقی می مانند ودر این مرحله در اپتدای حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا سوپاپ دود باز شده و با حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا دودها خارج می شود و این مرحله تا زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد ادامه دارد

 ترکیب هوا و سوخت

غلظت مخلوط هوا و سوخت و عملکرد آن

اجزای مختلف بنزین

– پارافینها، مانند اکتان C8H18

– نفتنها، مانند سیکلوهگزان  C6H12

– ترکیبات آروماتیک، مانند بنزن C6H6

– عدد لامبدا (λ) (ضریب نسبت هوا)

– تاثیر نسبت هوا و سوخت بر روی توان 

 تولیدی موتور و مصرف سوخت ویژه

 – تاثیر نسبت هوا و سوخت بر روی آلایندههای خروجی موتور

 

 

 

 

NOX  ، HC و CO آلایندههای اصلی یک موتور بنزینی میباشد.

 

CO: گازی بیبو، بیرنگ و بسیار سمی است که غلظت یک درصد آن در هوای تنفسی انسان باعث خفگی میشود.

 

HC: به هیدروکربنهای نسوخته اطلاق میشود که بصورت بوی بنزین خام از موتور به استشمام می رسد.

 

NOX : یا NO گازی بیبو و بیرنگ میباشد که تمایل زیادی به ترکیب با اکسیژن و تشکیل NO2دارد. NO2 قهوهای قرمز رنگ است.

عدد اکتان ( RON و MON )

سوختی که خاصیت ضدکوبش خوبی دارد ایزواکتان (C8H18) است (عدد اکتان ۱۰۰)، ولی هپتان نرمال (C7H16) مقاومت خوبی در برابر خودسوزی ندارد (عدد اکتان صفر)

– نسبت هوا و سوخت در شرایط مختلف کارکرد موتور

      استارت در هوای سرد و فاز گرم کردن موتور  ۰٫۹≈λ

     کارکرد موتور در حالت نیمه بار و دورهای میانی  λ=۱

     کارکرد موتور در حالت تمام بار و شتاب­گیری  ۰٫۹≈λ

     کارکرد موتور در حالت شتاب منفی (Declaration Fuel Cut-off)

     سرعت های بسیار بالای موتور (Over-run Fuel Cut-off) (بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه)

 – سیستمهای ترکیب هوا و سوخت

 

 

سیستم پاشش تک نقطهای

Single Point

 Fuel Injection:

 SPF

سیستم پاشش چند نقطه ای

Multi Point

Fuel Injection

 MPFI

 

سیستم پاشش تزریق مستقیم

 Direct Fuel

 Injection:

 DFI

 حالات پاشش سوخت

     پاشش همزمان

     پاشش گروهی

     پاشش ترتیبی

مزایای سیستمهای سوخت رسانی انژکتوری

۱- کاهش آلودگی خروجی از موتور

 ۲- کاهش مصرف سوخت

 ۳- قابلیت استارت بهتر در هوای سرد و بهبود عملیات گرم شدن موتور

 ۴- بهبود عملکرد موتور: حذف ونتوری، طراحی راحت تر و بهینه منیفولد ورودی هوا ، کنترل دور آرام و قابلیت شتاب گیری سریع­تر

این مطلب ادامه دارد

 

1 دیدگاه در “سیستم انژکتوری خودرهای سواری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.