هدف ما بالا بردن سطح علمی ایرانیان است

سیستم انژکتوری خودرهای سواری

سیستم سوخت رسانی

آشنایی اجمالي با پديده هاي موتور

سیکل احتراق در موتورهاي بنزيني جرقه ای chaharzaman   در موتورهای چهار زمانه بنزینی پدیده های موتور در چهار زمان یا به عبارت دیگر در چهار کورس صورت می گیرد که عبارتند از :

1- مکش : در این مرحله پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت نقطه مرگ پایین حرکت می کند و در اپتدای حرکت پیستون سوپاپ هوا باز می شود و عمل مکش تا زمانی که پیستون به نقطه مرگ پایین می رسد ادامه دارد وقتی پیستون به نقطه مرگ پایین رسید سوپاپ هوا بسته می شود در کل زمان مکش سوپاپ دود بسته است

2- تراکم : این مرحله پس از مرحله مکش  می باشد ،  وقتی پیستون در مرحله قبل به نقطه مرگ پایین رسید سوپاپ هوا بسته می شود و هردو سوپاپ تا پایان این مرحله بسته هستند و با حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر متراکم شده و این عمل تا نقطه مرگ بالا که شمع جرقه می زند ادامه دارد

3- احتراق : در این مرحله که پس از مرحله تراکم می باشد وقتی پیستون در نقطه مرگ بالا قرار دارد و هردو سوپاپ باز هستند شمع جرقه می زند مخلوط هوا و بنزین در زمانی در حدود 0.003 ثانیه محترق می شوند (( که  ازآنجا که این زمان بسیار کوتاه است به آن انفجار نیز می گویند )) و به شدت پیستون را به سمت پایین می رانند و این مرحله تا رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین ادامه دارد

4- تخلیه : وقتی در مرحله قبل سوخت محترق شد و پیستون به نقطه مرگ پایین رسید درون سیلندر ، دودهای حاصل از احتراق باقی می مانند ودر این مرحله در اپتدای حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا سوپاپ دود باز شده و با حرکت پیستون به سمت نقطه مرگ بالا دودها خارج می شود و این مرحله تا زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد ادامه دارد

فیلم انیمیشن کارکرد خودرو

در این فیلم در زمان تقریبی 16 دقیقه به زبان ساده کار موتور و قطعات آن توضیح داده شده است.

لینک دانلود فیلم از سایت آپارات

 ترکیب هوا و سوخت

غلظت مخلوط هوا و سوخت و عملکرد آن

اجزاي مختلف بنزين

– پارافينها، مانند اكتان C8H18

– نفتنها، مانند سيكلوهگزان  C6H12

– تركيبات آروماتيك، مانند بنزن C6H6

– عدد لامبدا (λ) (ضريب نسبت هوا)

– تاثير نسبت هوا و سوخت بر روي توان 

 توليدي موتور و مصرف سوخت ويژه

 – تاثير نسبت هوا و سوخت بر روي آلايندههاي خروجي موتور

 

 

 

 

NOX  ، HC و CO آلايندههاي اصلي يك موتور بنزيني ميباشد.

 

CO: گازي بيبو، بيرنگ و بسيار سمي است كه غلظت يك درصد آن در هواي تنفسي انسان باعث خفگي ميشود.

 

HC: به هيدروكربنهاي نسوخته اطلاق ميشود كه بصورت بوی بنزین خام از موتور به استشمام می رسد.

 

NOX : یا NO گازي بيبو و بيرنگ ميباشد که تمایل زیادی به ترکیب با اکسیژن و تشکیل NO2دارد. NO2 قهوهای قرمز رنگ است.

عدد اکتان ( RON و MON )

سوختي كه خاصيت ضدكوبش خوبي دارد ايزواكتان (C8H18) است (عدد اكتان 100)، ولي هپتان نرمال (C7H16) مقاومت خوبي در برابر خودسوزي ندارد (عدد اكتان صفر)

– نسبت هوا و سوخت در شرايط مختلف كاركرد موتور

      استارت در هواي سرد و فاز گرم كردن موتور  0.9≈λ

     كاركرد موتور در حالت نيمه بار و دورهاي مياني  λ=1

     كاركرد موتور در حالت تمام بار و شتاب­گيري  0.9≈λ

     كاركرد موتور در حالت شتاب منفي (Declaration Fuel Cut-off)

     سرعت هاي بسيار بالاي موتور (Over-run Fuel Cut-off) (بين 5500 تا 6500 دور بر دقيقه)

 – سیستمهای ترکیب هوا و سوخت

 

 

سيستم پاشش تك نقطهاي

Single Point

 Fuel Injection:

 SPF

سیستم پاشش چند نقطه اي

Multi Point

Fuel Injection

 MPFI

 

سيستم پاشش تزريق مستقيم

 Direct Fuel

 Injection:

 DFI

 حالات پاشش سوخت

     پاشش همزمان

     پاشش گروهي

     پاشش ترتيبي

مزایای سیستمهای سوخت رسانی انژکتوری

1- كاهش آلودگي خروجي از موتور

 2- كاهش مصرف سوخت

 3- قابليت استارت بهتر در هواي سرد و بهبود عمليات گرم شدن موتور

 4- بهبود عملكرد موتور: حذف ونتوري، طراحي راحت تر و بهينه منيفولد ورودي هوا ، كنترل دور آرام و قابليت شتاب گيري سريع­تر

ادامهمطلب

 

پاسخ دادن به پارسا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

1 دیدگاه برای “سیستم انژکتوری خودرهای سواری”