موقت تعمیرات مکانیکی

پودمان یک تعمیر سر سیلندر

چه موقع و چرا باید تسمه تایم و پولی‌های موتور را عوض کرد؟

قبل از اینکه بخواهید تسمه تایم خود را عوض کنید که ویدیو آموزش آن به صورت کامل، در تابناک موجود است، باید این ویدیو را تماشا کنید که در آن قواعد و اصول تعویض تسمه تایم، توضیح داده می‌شود و به شما می‌گوید که چه زمانی نیاز دارید تا تسمه تایم خود و قطعات مربوط به آن را عوض کنید.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

آموزش بررسی اجزای تسمه تایم و تنظیم زمان‌بندی موتور

مواردی وجود دارند که در آنها، خودرو در میانه راه و هنگام کار کردن اصطلاحاً خفه می‌کند و موتور خاموش می‌شود. اگر شانس بیاورید و تسمه تایم پاره نشده باشد، به احتمال زیاد، زمان‌بندی موتور شما بر روی میل بادامک‌ها (یا اگر تک بادامک باشد، میل بادامک شما) و میل‌لنگ، به هم ریخته است و ریتم حرکتی پیستون‌ها و احتراق توسط شمع‌ها و ورود سوخت و خروج اگزوز در سیلندر به هم ریخته است.در این ویدیو نحوه بررسی کردن این موضوع که آیا زمان‌بندی به هم ریخته است یا خیر، آموزش داده می‌شود. ضمن اینکه در صورت به هم ریخته بودن آن نحوه تنظیم زمان‌بندی موتور و تسمه تایم، آموزش داده می‌شود.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد؟

در خودروهایی که دارای زمان‌بندی احتراق با تسمه تایم هستند، دو نوع موتور داریم، موتور غیر تداخلی و موتور تداخلی. نوع غیر تداخلی به نوعی از موتو می‌گویند که در آن فضای حرکت سوپاپ‌ها و پیستون‌ها از یکدیگر جدا می‌باشد و احتمال برخورد بین آنها وجود ندارد، در حالی که در نوع تداخلی امکان این برخورد در صورت پاره شدن تسمه یا از بین رفتن زمان‌بندی مناسب احتراق وجود دارد. اکثر موتورها از نوع دوم و تداخلی هستند زیرا در نوع غیر تداخلی دست طراح برای بالا بردن نسبت تراکم موتور بسته است.‏ اگر نگوییم همه، ولی می‌توان گفت که اکثر خودروهایی که در ایران وجود دارند، موتور تداخلی دارند. این ویدیو به صورت کامل این موضوع را شرح می‌دهد و توضیحات لازم درباره موتور تداخلی را عنوان می‌کند.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

نحوه بررسی و بازنشانی تسمه سفت‌کن هیدرولیک برای تسمه تایم

تسمه سفت‌کن تسمه تایم، یک وسیله هیدرولیکی می‌باشد که به وسیله پولی سر تسمه سفت‌کن، تنش تسمه را افزایش می‌دهد تا تسمه تایم شل نباشد و دندانه‌ای از روی تسمه تایم رد ندهد.در این ویدیو نحوه بررسی تسمه سفت‌کن و فشرده کردن آن به صورت کامل آموزش داده می‌شود. باید آن را فشرده کنید تا مطمئن شوید که نشتی نداشته باشد تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴

روش تعویض تسمه تایم، پولی هرزگرد و پولی تسمه سفت‌کن روی خودرو کیا

تسمه تایم خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای موتور خودرو به حساب می‌آید که وظیفه آن چرخاندن پولی‌هایی مثل پولی میل بادامک و پولی میل‌لنگ و همچنین تنظیم زمان احتراق و جرقه زدن توسط شمع‌ها می‌باشد. این تسمه را باید هر ۱۰۰ هزار کیلومتر یک بار عوض کرد، چرا که اگر در هنگام کار کردن موتور پاره شود، به احتمال زیاد، باید آن موتور را کاملاً بازسازی کرد تا دوباره درست کار کند. این ویدیو نحوه تعویض تسمه تایم را به صورت جزء به جزء آموزش می‌دهد. ضمن اینکه فرد مکانیک در طول این فرایند دیگر اجزا، مثل پولی هرزگرد و پولی تسمه سفت‌کن را هم عوض می‌کند.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

تست کمپرس (فشار هوا) داخل سیلندرها و بررسی ریپ زدن موتور

تک کار کردن یا سه کار کردن یا ریپ زدن موتور، اصطلاحی است که در مکانیک خودرو به کار می‌رود. این اصطلاح به این معنی است که حداقل یکی از سیلندرهای خودروی شما کار نمی‌کند و یا ضعیف کار می‌کند. ماشین های تولید داخل اکثراً چهار سیلندر هستند. حال به هر دلیلی یکی از این ۴ سیلندر کار نکند و یا ضعیف کار کند به اصطلاح می‌گویند ماشین تک کار می‌کند و یا می‌گویند ماشین سه کار می‌کند و یا می‌گویند ماشین ریپ می‌زند. اصطلاح انگلیسی آن هم Misfiring یا انجام نشدن یک احتراق، می‌باشد.در این ویدیو و برای بررسی این مطلب، کمپرس (فشار هوا )سیلندرها تست می‌شود تا منشا مشکل پیدا شود.توجه داشته باشید که این ویدیو یک ویدیو برای تشخیص است برای اطمینان از ریپ زدن و منشا آن است و به هیچ عنوان برای تعمیر ریپ زدن خودرو نمی‌باشد.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

پودمان دو  تعمیر نیم موتور

 

پودمان سه سیستم اگزوز خودرو

نحوه کار توربو شارژر در خودرو

پیستون با پایین آمدن، هوا را به داخل سیلندر می‌کشاند. این هوا با سوخت ترکیب شده توسط شمع احتراق پیدا می‌کند. توربوشارژر یک سیستم اگزوز-محور است که توان خروجى موتور را افزایش مى دهد.در این ویدیو می‌توانید با نحوه کار کردن این سیستم، آشنایی پیدا کنید.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش باز کردن و تعویض توربو شارژ در خودرو

پیش از این ویدیویی برای آشنایی با توربو شارژ، منتشر شده است. در این ویدیو باز کردن تعویض کردن توربو شارژ به صورت مرحله به مرحله، آموزش داده می‌شود.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

پودمان چهار  سیستم روغن کاری

پودمان پنجم  سیستم خنک کننده موتور

 

چه چیزهایی در داخل یک رادیاتور وجود دارد؟

یکی از سیستم‌های بسیار حیاتی و مهم در هر خودرویی، سیستم خنک‌کننده آن و مهم‌ترین بخش این سیستم هم رادیاتور است. در این ویدیو یک رادیاتور برش زده می‌شود و شما می‌توانید اجزای داخلی یک رادیاتور را مشاهده کنید.برای آشنایی به روند کار سیستم خنک کننده خودرو نیز می‌توانید به ویدیو دیگری در همین بخش رجوع کنید که با تصاویر رایانه‌ای تمام اجزای سیستم خنک کننده از جمله رادیاتور را نشان داده و روش کار آن‌ها را توضیح می‌دهد.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش حل مشکل داغ کردن و جوش آوردن موتور خودرو

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که خودرو شما جوش آورده باشد. در تابناک ویدیویی منتشر کردیم که در آن نحوه تخلیه کامل و جایگزین کردن آب رادیاتور آموزش داده می‌شد، اما قبل از آن و وقتی که خودرو شما جوش می‌آورد، شما باید مشکل را پیدا کرده و آن را تعمیر و برطرف کنید. در این ویدیو ۹ مرحله به شما آموزش داده می‌شود که با طی کردن این ۹ مرحله، ایرادی که به خاطر آن خودرو شما جوش می‌آورد را خواهید یافت و امکان تعمیر آن را پیدا خواهید کرد.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴

نحوه باز کردن و تعویض سرلوله آب رادیاتور فایروال

پیشتر خارج کردن و تعویض رادیاتور بخاری، منتشر شده، در این ویدیو نحوه باز کردن و تعویض سرلوله آب رادیاتور (کوپل) برای لوله‌های ورودی و خروجی رادیاتور بخاری، از روی فایروال (عایق اتاق)، آموزش داده می‌شود. توجه داشته باشید که برای تعویض این قطعه لازم است یا انتهای رادیاتور بخاری را ببندید و یا توسط آموزش دیگر که ذکر شد، آن را باز کنید.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

عوض کردن شلنگ آب رادیاتور برگشتی توربو به موتور

اگر خودرو شما توربو داشته باشد، قطعاً یک شلنگ برای ورود آب رادیاتور به آن و یک شلنگ برای خروج آب رادیاتور از آن، وجود خواهد داشت. شلنگ خروجی به دلیل اینکه حامل آب داغ‌تر و با فشار بالاتری می‌باشد، زودتر از دیگری خراب و فرسوده می‌شود. در این ویدیو نحوه تعویض این شلنگ به صورت کامل، آموزش داده می‌شود.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

نحوه کارکرد ترموستات رادیاتور خودرو

ترموستات خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو در زمانی است که خودرو روشن است. اگر ترموستات خودرو خراب شود، خودرو شما یا جوش می‌آورد و یا به اندازه کافی گرم نمی‌شود و یا دیر گرم می‌شود. در این ویدیو نحوه کارکرد ترموستات به صورت کامل شرح داده می‌شود تا با میزان اهمیت آن، آشنا شوید. ویدیو آموزش تعویض ترموستات پیش از این در تابناک منتشر شده است.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش تعویض تمام شلنگ‌های رادیاتور و رادیاتور بخاری

در تمام خودروها ۴ شلنگ اصلی برای آب رادیاتور وجود دارد که شامل شلنگ بالایی و پایینی رادیاتور و شنلگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور بخاری می‌شوند. شلنگ‌های دیگری نیز برای آب رادیاتور در خودرو وجود دارند ولی این ۴ شلنگ اصلی را باید حداقل هر ۱۰ سال عوض کرد تا از ترکیدن، باد کردن و از دست دادن آب رادیاتور بدون اطلاع شما و در نهایت جوش آوردن و خراب شدن موتور، جلوگیری کرد.در این ویدیو نحوه عوض کردن این شلنگ‌ها به صورت کامل، آموزش داده می‌شود.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴

روش تعویض ترموستات‌های غلاف‌دار و بدون غلاف

تقریباً دو نوع ترموستات در خودروها نصب می‌شوند. ترموستات‌های دارای غلاف که معمولاً غلافشان پلاستیکی هست و در قسمت‌های پایینی موتور نصب می‌شوند و یا بدون غلاف هستند و سر شلنگ خروجی آب رادیاتور از موتور قرار می‌گیرند. برخلاف ترموستات‌های دارای غلاف، ترموستات‌های دیگر، فرایند تعویض ساده‌ای دارند.در این ویدیو، نحوه تعویض هر دو نوع ترموستات، آموزش داده می‌شوند.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش باز کردن پیچ هرز شده بالای غلاف ترموستات خودرو

در خودروهایی که دارای غلاف ترموستات هستند، معمولاً دو پیچ در قسمت بالایی این غلاف وجود دارند که برای باز کردن ترموستات باید آنها را باز و بسته کرد. این پیچ‌ها معمولاً سایز تی۴۰ هستند ولی زیادی سفت کردن آنها می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. اگر این پیچ‌ها هرز شوند و نتوانید آنها را با پیچ‌گوشتی یا آچار باز کنید، فرایند باز کردن آن کمی پیچیده خواهد شد. مکانیک‌ها هم معمولاً برای باز کردن آنها، هزینه کل تعویض ترموستات را از شما می‌گیرند، حتی اگر تنها کاری که انجام می‌دهند، باز کردن آن پیچ باشد. در این ویدیو فرایند باز کردن این پیچ هرز شده، آموزش داده می‌شود.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

مکانیزیم سیستم خنک‌کننده موتور خودرو

پیش از این ویدیوهای مربوط به تعمیر و تعویض قطعات مربوط به سیستم خنک‌کننده و رادیاتور، منتشر شده است. اما قبل از آنکه بخواهید دست به کار شده و دست به تعمیر این سیستم و اجزای آن بزنید، بهتر است که این ویدیو را تماشا کنید. با تماشای این ویدیو می‌توانید با نحوه کارکرد این سیستم که یکی از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو می‌باشد، به صورت کامل آشنا شوید.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش تعویض واتر پمپ روی موتور ۴ سیلندر

وظیفه واتر پمپ، پمپ کردن آب رادیاتور در داخل سیستم خنک‌کننده موتور خودرو است و قطعه‌ای حیاتی برای موتور به حساب می‌آید. معمولاً واتر پمپ توسط یک تسمه به دینام وصل است که به این تسمه، تسمه دینام گفته می‌شود. در این ویدیو نحوه تعویض واتر پمپ بر روی یک تویوتا ۴ رانر ۴ سیلندر آموزش داده می‌شود. به یاد داشته باشید که واتر پمپ در خودروهای مختلف می‌تواند در مکان‌های دیگری قرار داشته باشد، ولی اصول تعویض آن، همین مطالبی است که در این ویدیو آموزش داده می‌شود. شاید در خودروهایی واتر پمپ در قسمت پایین و در سمت شاگرد و نزدیک به چرخ سمت شاگرد قرار داشته باشد. در این موارد علاوه بر اینکه می‌توانید از بالا واتر پمپ را عوض کنید، می‌توانید با باز کردن چرخ و پوشش گلگیر چرخ، واتر پمپ را از سمت چرخ نیز عوض کنید که انتخاب با خود شماست.ضمن اینکه در پایین ویدیو به صورت خلاصه با مثالی برای شما توضیح می‌دهد که چرا نباید از قطعات ارزان‌قیمت و غیرکارخانه‌ای برای واتر پمپ استفاده کرد.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴ 

روش تعویض رادیاتور خودرو

یکی از سیستم‌های حیاتی در هر خودرویی، سیستم خنک‌کننده آن و مهم‌ترین بخش این سیستم هم رادیاتور است. اگر رادیاتور خودرو دچار مشکل شود یا بد و ناقص کار کند، می‌تواند منجر به جوش آوردن و در ادامه موتور سوزی خودرو شود و خرج زیادی را روی دست شما خواهد گذاشت.در این ویدیو نحوه عوض کردن رادیاتور خودرو روی یک ولوو ۸۵۰، آموزش داده می‌شود. این خودرو شباهت زیادی با خودروهای داخلی دارد.

دانلود با کیفیت اصلی
دانلود با کیفیت ۴۸۰
دانلود با کیفیت ۲۸۴